My Mommy Melody

Életről - lélekről anyuszemmel

Vajon tévézhet-e a gyerek?
avagy 5 dolog, amit a legújabb generációról tudni érdemes

Nemrégiben az egyik kismama csoportban hatalmas port kavart egy bizonyos kép.

A fotó nem volt se erőszakos, se vallásos, se nem volt semmi erotikus tartalom rajta. Sokkal nagyobb „bűne” volt ennek a képnek. Olyan morális értékeket tiport, melyet bizonyos anyukák szörnyű felháborodással tudtak csak tudomásul venni…

Ezen a képen ugyanis a baba éppen tévét nézett – egészen pontosan megtalálta az otthoni alapzaj forrását, a nyakát nyújtogatta a készülék felé, és teljes lenyűgözéssel pillantgatott felé (a lenti kép csak illusztráció).

disney.pngPersze a szuperanyuk nem hagyták szó nélkül, és kifejtették, mekkora felelőtlenség ez, hiszen mennyire rossz hatással van egy ilyen picúrra, illetve annak még fejletlen idegrendszerére a képernyő, a villódzás. Volt, aki kifejtette, hogy náluk – biztos, ami tuti alapon- készülék sincs a lakásban. De van, aki szigorú korlátozás alá von minden kütyüt, a nagyobb tesóknál és a kisebbeknél is, nehogy bármilyen káros hatása legyen.

Arról pedig akkor még szó sem esett, hogy a kicsik – többek között az én kisfiam is – olyan világba születtek már bele, ahol az internet alap; okostelefonja az emberek jelentős hányadának van (gyerekeknek pedig egyre korábban lesz); Facetime-on vagy más videóhívással keresik őt a nagyszülők; ezen felül pedig 3D nyomtató, Google szemüveg, Okos Otthon és a jó ég tudja, még miféle kütyük kezdenek szépen beszivárogni a mindennapjainkba.

Az Ő gyerekkora, ezeknek a gyerekkora teljesen másképp alakul, mint a miénk: míg mi azon nőttünk fel, hogy betárcsázunk a neten, hogy némi információhoz jussunk mondjuk a középiskolai házinkhoz, addig ők már egy kütyükkel teli világban fogják a szárnyaikat bontogatni. Ők már digitális bennszülöttek lesznek.

Ők már egy másik generáció.

A ma oly divatos generációs logika alapján az X és Y generációval, és a köztük lévő szakadék feloldásával már számos könyv, számos előadás és még ennél is több munkahely foglalkozik. Az ő árnyékukban, a munkaerőpiac leendő szegmenseként pedig megjelent a Z  generáció, melyről szintén egyre több cikk lát napvilágot. A mostani csöppségekről, az Alfákról viszont  - egyenlőre- annál kevesebb szó esik. Többek között azért, mert ők még kisgyerekek – a legidősebb Alfák is „csak” 9 évesek.

Laikusoknak, akik épp csak belecsöppennek: mi ez a generációs felosztás?

Mannheim szerint egy korcsoport akkor tekinthető generációnak, ha valamely közös immanens tulajdonság, nemzedéki tudat, közösségi jegy jellemzi őket, s ehhez három feltétel szükséges: a közös tapasztalat (élmény); a tényleges egymásra orientálódás és a közös helyzetértelmezés, attitűdök, cselekvési formák. Strauss és Howe erre építkező modellje szerint nagyjából 15-20 évente megy végbe a társadalomban a mannheimi értelemben vett generációváltás.generations-by-birth-year-suderman-2016.png

X generáció (digitális bevándorlók, McDonalds-nemzedék): A ma, a munkaerőpiac derékhadát alkotó, körülbelül a 60-as évek második felében és a 70-es években született korosztály tagjai fiatalon találkoztak az informatikai eszköztárral, tulajdonképpen belecsöppentek a digitális világba. Tanúi voltak, ahogy a számítástechnika előbb informatikává, majd információs társadalommá bővül. Életükben többé-kevésbé jelen van az internet. Szabadidejükben az offline tevékenységek dominálnak, fő információforrásuk az újság, a rádió és a TV voltak.

A munkavégzésük közben a fő motivációjuk a pénz, a fizetés, ami magánéleti nagy küldetésükhöz is hozzásegíti őket: a stabil egzisztencia és anyagi háttér megteremtéséhez, mind önmaguk, mind családjuk számára. Az ő idejükben a pályakezdési lehetőségek, és azok száma jóval magasabb volt, mint az őt követő generációké.

  • Nagyobb türelem
  • Nagyobb munkafegyelem
  • Külső tényezők kizárása

Oktatásuk idején még az orosz volt a kötelezően megtanulandó nyelv, emellett nem vagy maximum egy nyelvet sajátítottak el.

Az Y generáció (Millenárisok): a 80-as, 90-es években született korcsoport tagjai kisgyermekként találkoztak az internettel, digitális bennszülöttekként magabiztosak az eszközök kezelésében, a hálózati térben való eligazodásban, természetes közegük a digitális univerzum, netes személyiségük tudatosan alakított. Erős médiafüggés jellemzi őket, gyorsan reagálnak a technológiai változásokra.

Munkavégzésének elsődleges küldetése nem a fizetés megszerzése, hanem a folyamatos személyi és szakmai fejlődés, feljebblépés. Olyan munkahelyet keres, ami tudja kezelni a karriervágyát, és ahol ezek mellett folyamatos visszajelzéseket kaphat munkájára.

Az Y generáció tagjainál fontosabb lett a munka-magánélet egyensúly, sőt, elvárják, hogy hivatásuk mellett tudjanak foglalkozni szabadidős tevékenységekkel, hobbijaikkal.

A Z generáció (facebook-nemzedék): ők az ezredfordulókor és utána születtek. Tagjai „számítógép-szüzessége” elvesztésekor már a közösségi hálózati tér teljességével találkoztak, nem is tudják milyen az élet internet nélkül, elsődleges kommunikációs felületük már nem is az e-mail, hanem a közösségi háló. Legfontosabb kulturális, nemzedéki különbség a korábbi generációktól, hogy nem csak tartalmat fogyasztanak, hanem tartalmat is szolgáltatnak, gondoljunk csak a Youtube-ra, a Facebookra, Twitterre, torrentoldalakra. jellemző rájuk a multitasking, a párhuzamos cselekvés: egyszerre írnak blogot, hallgatnak zenét, követik e-mail és közösségi háló forgalmukat, döntéshozataluk felgyorsul.

A Z generációs munkavállalók célja az önmegvalósítás. Sokkal sikerorientáltabbak, mint mondjuk az Y generáció.

És aztán…? A mi gyerekeink kicsodák akkor?

A generációelmélet szerint 2010-ben volt generációváltás. Ekkor, a „generációváltás” évében jelent meg az iPad, az Instagram és az év szava is az „App” (alkalmazás) volt.

screenhunter_02_aug_04_17_49.jpg

Bár még keveset tudunk erről a generációról, összegyűjtöttem az 5 legfontosabb ismérvet, amivel már most számolnunk kell:

Technológiai szakértők

  • Beleszülettek az IWatch, Siri, Facetime világába, ezért még inkább járatosabbak lesznek a technológiában, mint a korábbi generáció.
  • Nem ismerik majd a közösségi oldalak vagy applikációk nélküli életet.
  • A modern mobileszközök hatására egy részük már asztali gépet vagy laptopot sem fog használni.
  • Ez a vásárlási szokásaikat is megváltoztatja majd: Főleg online vásárolnak majd, kevesebb emberi kapcsolatuk lesz.

Kihívásokra készek

  • Egy vállalkozóbb szellemű generáció lesz.
  • Jobban iskolázottak lesznek, több információ áll majd rendelkezésükre, és a jellemzőik miatt a tanítási- tanulási módszerek is átalakulnak.
  • Sokkal jobban felszerelt generáció lesz, mint a korábbiak: számos technológiai, infokommunikációs technológia és robotizáció fog a rendelkezésükre állni.

Kevesebb figyelem

  • Sokkal gyorsabban keresik nagyobb adathalmazban a számukra releváns információt. Emiatt hozzászoknak a sokkal gyorsabb életvitelhez.
  • Hamarabb elunják magukat. Az érdeklődésüket fenntartani sokkal nehezebb.

Az érdeklődési kör megváltozik

  • A technikai világban az ő érdeklődésük is a technológiák felé fordul.
  • Ezzel párhuzamosan csökkenő tendenciát fognak mutatni a sportok, és szabadtéri időtöltések terén.
  • A digitális örökség miatt sokkal mobilisabbak lesznek: nagyobb hangsúlyt kap az utazás, mint a korábbi generációkban.
  • Sokkal nagyobb hangsúlyt kap az életükben a környezetvédelem, mivel ők már beleszületnek a klímakatasztrófába.

Szociális kihívások

  • Többségük idősebb szülőkhöz születik, hiszen a családvállalási kor az Y generációnak kitolódott, és kisebb családi közösségbe, mivel a szülők-nagyszülők között nagyobb a távolság. Sokuk egyke gyerek.
  • Nagymértékben befolyásolja majd őket X és Y generációbeli szüleik hatása, sokáig „dédelgetik” majd őket.
  • Mivel a fizikai emberi kapcsolataikból sokkal kevesebb lesz, és a kapcsolatok jelentős része a digitális térre tolódik, sokkal nehezebben boldogulnak majd az emberi kapcsolataikban. Ezért feltételezhetően komoly pszichológiai kihívásokkal szembesül ez a generáció: sokkal többször érzik majd magukat magányosnak, annak ellenére, hogy online elérhetőek.

 screenhunter_03_aug_04_17_50.jpg

Hovatovább mai ismereteink alapján az Alfa generáció tulajdonképpen csak egy „Z 2.0”, amely nem sokban tér el elődjétől, csak továbbviszi „örökségét”.

 

 

 

Na de akkor tényleg az ördögtől valók a kütyük, amik körbevesznek minket, és amiben a gyerekeink nőnek fel?

Úgy gondolom, ezt a mai világban már nem lehet megkerülni. Sőt, marha nagy hátránnyal indul, aki ettől elzárja a gyermekét. Ilyen a mai világ, és ezt el kell fogadni. Sőt megmutatni nekik. Megtanítani. Tanulni pedig elsősorban a mi példamutatásunkból tudnak.

Szóval az első és leglényegesebb kérdés minket mennyire szippantanak be ezek, mi hogyan állunk hozzá?

Fontos szem előtt tartani, hogy mindennek van helye egészséges keretek között – a televíziónak ugyanúgy, mint bármelyik kütyünek.

Viszont azzal is tisztában kell lenni, hogy ezek a kütyük komoly szociális kihívások elé állítanak minket, ugyanúgy, ahogy a gyerekeinket is. A baráti, az emberi kapcsolatok egyre távolibbak már most is, egyre gyorsabbak. A legtöbb esetben pedig borzasztóan digitálisak. Azáltal, hogy Mi magunk minőségi és személyes kapcsolatokat ápolunk, fontos példamutatás a számukra. Az pedig, hogy időt, sőt minőségi időt töltünk a gyerekeinkkel, és a személyes kapcsolatunkat mi ápoljuk velük, hogy a családi eseményeket megéljük velük, bevonjuk őket, és a családhoz tartozást megélhessék, fontos alapja annak, hogy az ők későbbi emberi kapcsolatai hogy alakulnak, és egy olyan pont, amiből mindig töltekezhetnek.

Úgyhogy ha olvasod ezt a bejegyzést:

Tudd, borzasztóan hálás vagyok Neked az idődért. Mert az időnél, a Te idődnél nincs értékesebb.

De kérlek, most állj fel, és hagyd a p*csába az online felületet!

Menj oda a családodhoz, a barátaidhoz, a szeretteidhez, és ölelgesd meg őket. Ha erre nincs mód személyesen, akkor fordulj segítségért a kütyüidhez:  hívd fel őket, kérdezd meg, hogy vannak és szervezz meg egy találkozót velük, keress valami jó programot a neten.

Adj nekik az idődből.

Mert a kütyük csak eszközök. Utat nyitnak egymáshoz – de csak akkor, ha jól használjuk őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://mymommymelody.blog.hu/api/trackback/id/tr4514995110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

My Mommy Melody

Szia! Zsófi vagyok és nagyon örülök, hogy itt vagy! A blog olyan témákat jár körbe, amikről anyaként vagy leendő anyaként érdemes és kell is beszélni! Szeretnélek motiválni a gondolataimmal és buzdítani, hogy éld meg azt, sőt nyiss új dolgokra is, mert az élet és az anyaság nagyon szép! Jó böngészést kívánok!

Friss topikok

süti beállítások módosítása